Stelling 5: De cyborg is een politieke
verzetsfiguur
Een cyborg is letterlijk een cybernetisch organisme,
een mix van technologische en biologische onderdelen, een mix van
natuur en cultuur. In science fiction een bekende figuur,
zoals deze Terminator, een gevaarlijke moordmachine die er
vaagjes menselijk uitziet. En die bijna onoverwinnelijk is
door zijn ingebouwde technische snufjes. De killer in
Terminator 2 was zelfs zo geavanceerd dat-ie zichzelf
kon veranderen in vloeistof of de gedaante kon aannemen van
de heldin zelf. Dat schept op z'n minst verwarring.
Terminator 2 is echter vooral een actiefilm, en draait dus meer om
spektakel dan om de sociale psychologie van de
gedaanteverwisselingen en de interactie tussen natuur en
cultuur.
En juist daar biedt die metafoor van de cyborg zulke leuke
aanknopingspunten voor. Mensen hebben nog altijd de neiging
zichzelf als natuurlijke wezens op te vatten. De aannames
over welke natuurlijke wezenskenmerken er horen bij een bepaalde
sekse, een bepaald ras of soort zijn nog altijd hardnekkig.
De cyborg is in de eerste plaats een beeld, een
metafoor. Een metafoor die was verzonnen om een taal te maken
waarin je kon praten en nadenken over de wereld zonder dat je
mensen vastpinde op een of andere 'essentie' die op hun
lichaam was geprojecteerd. Zulke projecties hadden immers al
genoeg ellende gebracht: indelingen in mannen en vrouwen, in
rassen en soorten, in zieken en gezonden, in he en ho, in
lijfonteigenden en lijfeigenaars. Lichaamscategorieën
zijn kennelijk handige kapstokken voor maatschappelijke
plaatstoewijzingen, variërend van regelrechte uitmoording
en uitbuiting tot bepaalde privileges. En als er geen
herkenbare lichaamcategorie voorhanden was om een bepaalde
groep eronder te krijgen, dan werd zo'n categorie desnoods
wetenschappelijk bedacht. Zie de koloniale rassenleren en de
nazistische eugenetica, maar ook meer hilarische pogingen als
het gesteggel over het soortelijk gewicht van
vrouwenhersenen.
Nu waren er wel politieke bewegingen te organiseren op basis
van het ingedeeld zijn aan een van de 'verkeerde' kanten -
arbeiders, vrouwen, zwarten, homo's - maar zo'n
identiteitenpolitiek schoot toch niet echt op. Ten eerste zijn
deze indelingen altijd overlappend. De politieke buitenplaats
van pakweg vrouwen in de arbeidersbeweging, of zwarte vrouwen
in de vrouwenbeweging leidde uiteindelijk tot eindeloze
afsplitsingen van steeds kleinere identiteitengroepjes.
Groepjes die nog maar verdomd kleine vuistjes konden
maken.
Ten tweede was er de klassieke paradox van elke
identiteitspolitiek: je organiseert je op een noemer om te
bewerkstelligen dat die noemer er niet meer toe doet. 'Wij
vrouwen eisen de afschaffing van de mythische categorie vrouw'
- tja, daar kun je je aardig in verslikken. En sommige dingen
wil je bovendien wèl specifiek voor vrouwen -
whatever that may be - geregeld hebben. Abortus
bijvoorbeeld. Duidelijk een vrouwenpunt, toch? Want mannen
ondergaan per definitie nooit een ongewenste zwangerschap.
Maar eh, zo worden 'vrouwen' wel weer gereduceerd tot de
mogelijkheid van kinderen baren. En de eis voor fatsoenlijke
kinderopvang, ook al zoiets: een typisch 'vrouwenpunt'? Of is
het punt juist dat het dat niet moet zijn?
De politieke eis van zelfbeschikking over het lichaam bleek
hoe dan ook niet genoeg om de wereld bewoonbaar voor iedereen
te maken. Gelijkheid eisen was niet genoeg, verschil maken was
niet genoeg. Was er geen politieke identiteit te verzinnen die
rekenschap kon geven van soms gelijkheid, dan weer verschil,
maar altijd van variatie, overlap en verbindingen? Ja: de
cyborg, het prototype van door elkaar gehusselde wezensvreemde
elementen, een mix van cybernetisch en organisch
materiaal.
Zo kwam Donna Haraways politieke cyborg tot stand: een
verzetsfiguur, samengesteld uit feit en fictie, die de
gangbare indelingen - die even goed mengsels zijn van feit en
fictie - bespot, bekritiseert, deconstrueert, laat zien hoe
arbitrair ze zijn, ze mixt en mengt, er andere voor in de
plaats stelt, en - net als je aan zo'n nieuwe assemblage
gewend bent - alweer componenten ontkoppelt. Zowel om de lol
en het inzicht dat gepaard gaat met dit aan- en afkoppelen,
als om de politieke inzet ervan. De cyborg is, in Haraways
woorden een 'ironische politieke mythe', die wordt ingezet
tegen de andere politieke mythen die de wereld laten
draaien.
En je hoeft die cyborg niet eens van ver te halen.